
Pozycjonowanie sklepu internetowego na „długi ogon”? Co to znaczy?
Dla działalności sklepu internetowego bardzo ważnym zadaniem jest jego odpowiednia promocja. Najpopularniejszym rozwiązaniem jest zoptymalizowanie witryny do pod wyszukiwarkę. Polega to na tym, że sklep będzie widoczny dla użytkownika po wpisaniu kilku kluczowych fraz a ten bez problemu odszuka produkty, którymi jest zainteresowany. Niestety nie zawsze to jest takie proste. Niekiedy asortymentu nie można sprowadzić do słów-kluczy lub najważniejsze wyrazy są już zajęte przez bardziej rozpoznawalne marki. Podobna sytuacja może zaistnieć podczas prowadzenia sklepu wielobranżowego, gdy niemożliwe jest sprowadzanie działalności do kilku fraz a im większa ilość słów, tym większe koszty one generują. Z tych przyczyn warto postawić na strategię „długiego ogona”, które promuje szczegółowe produkty.
Co to jest „Długi ogon?
„Długi ogon” (ang. long tail) jest koncepcją mówiącą o tym, że rozporządzanie różnorodnym asortymentem skutkuje generowaniem na rzadko spotykanych pozycjach większych przychodów od tych generowanych na towarach popularnych i często odwiedzanych. W tym modelu rezygnuje się z wprowadzania pojedynczych, ale za to szczegółowych fraz na dużej ilości mało szczegółowych wyrazów. To rozwiązanie udowadnia skuteczność pozycjonowania nie tylko ogólnych fraz lecz także mało dokładnych, za to w bardzo dużej ilości. „Długi ogon” dociera do znacznie większej liczby użytkowników, jednak trudno zmierzyć jego efektywność.
Jak wygląda pozycjonowanie?
Większość wejść na daną stronę jest ściśle powiązana z wpisaniem słów kluczowych. Ich efektywność zależy od jakości pozycjonowania (sprawdź ofertę firmy MAYKO), szczególnie trudne w warunkach dużej konkurencji, która używa tych samych podstawowych fraz. Słowa zastosowane w metodzie „długiego ogona” są nawiązaniem do słów kluczowych w pozycjonowaniu strony. Innymi słowy, to pochodne słów-kluczy. W pozycjonowaniu szerokim używa się zwrotów będących kombinacją tytułu strony, artykułów, podstron czy pojedynczych słów zawartych w treści. Najbardziej wartościowe wizyty wiążą się z wpisywaniem w wyszukiwarce rozbudowanych fraz.
Zalety i wady
Metoda „długiego ogona” wyróżnia się efektywnością pozycjonowania. Bardzo rozbudowane hasła łatwiej trafiają do grupy docelowej, która, wpisując długie hasło, wie czego szuka i jest zainteresowana danym tematem. Kolejną zaletą jest postawienie na oryginalne hasła, znane przeważnie amatorom tematu. Łatwiej jest pozycjonować rozbudowane frazy niż te, które posiada także konkurencja. Odnotowuje się niewiele przypadkowych wejść, ponieważ po wpisaniu konkretnej długiej frazy widzi się, że odwiedzający wszedł na stronę w konkretnym celu i w ten sposób szybciej zainteresuje się oferowanymi produktami lub usługami. To dobry sposób do zapewnienia szybszej widoczności dla strony internetowej.
Podczas stosowania tej koncepcji dostrzeżono niemożność przewidzenia, czy potencjalny klient dokładnie wpisze spozycjonowaną frazę.
„Długi ogon” w sklepie internetowym
Optymalizując sklep na „długi ogon” należy dokładnie zbadać obszar działania poprzez:
a) analizę serwisu – kluczem jest zewnętrzne linkowanie, czyli przyjazne linki, powiązania między stronami sklepu, strony wspierające z listami produktów, bezpośrednie linki,
b) zawartość sklepu i treść – zaliczają się do nich opisy produktów wraz z parametrami. Warto zmieniać opisy i ubarwiać je w stosunku do otrzymanych od producenta,
c) odpowiednia budowa strony sklepu – jako ułatwienie odbioru treści poprzez odpowiedni dobór tytułów, opisów i słów kluczowych,
d) zamieszczanie linków zewnętrznych – współpraca z innymi stronami.
Ta metoda pozycjonowania jest niestety niemierzalna i ciężko ustalić dokładne efekty jej stosowania. Jednakże wszyscy, którzy ją stosują, zdają sobie sprawę z tego, że w dłuższym okresie czasu może być skuteczna. Jej wprowadzenie jest praco- i czasochłonne. Zauważalne skutki podjętych działań można zobaczyć wtedy, gdy da się sobie tyle czasu ile to potrzebne na pozycjonowanie strony oraz gdy nie zaniedba się pracy nad wyglądem sklepu internetowego, tworzeniu opisów, aktualizacji produktów i pozostałych treści.